Subsidie voor energiebesparende maatregelen

maandag 17 juni 2024

Per 1 september a.s. start in Soest een speciale subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen. Mensen met lagere inkomens kunnen gratis of met korting isolatiemaatregelen uit laten voeren. Iedereen die voor deze regeling in aanmerking komt, ontvangt in september een brief met informatie. Tegelijkertijd kunnen andere inwoners advies aanvragen, gebruik maken van collectieve inkoopacties en meer (zie ook hieronder). In september volgt hierover een communicatiecampagne. Deze regeling en campagne zijn een belangrijke stap om woningen in Soest te isoleren. Daarmee kan (nog meer) energie worden bespaard.

Wie komen er in aanmerking?

• Huiseigenaren die de energietoeslag ontvangen, kunnen gratis een isolatiemaatregel laten uitvoeren. Zij worden hierbij volledig ontzorgd;
  • Huiseigenaren die boven 130% sociaal minimum uitkomen en verder voldoen aan de andere voorwaarden (die staan vermeld in de brief die verstuurd wordt in september), krijgen 1000 euro subsidie, ondersteuning en advies voor financiering van energiebesparende maatregelen;
  • Huiseigenaren met grondgebonden woningen van voor 1995 kunnen gebruiken maken van collectieve inkoopacties, krijgen korting op energieadvies en ondersteuning en advies om financiering te regelen.

De uitvoering van deze regeling wordt gedaan door ‘Winst uit je woning’ Dat doen zij in opdracht van het Energie Dienstencentrum (EDC). Dertien Utrechtse gemeenten werken samen in het programma meerjarige collectieve ontzorging waar deze regeling een onderdeel van is. De voorwaarden en looptijd (tot 31 december 2026) zijn door het Rijk bepaald.