Kadernota 2025 richtinggevende voorstellen

vrijdag 12 juli 2024

De voorbereiding naar een nieuwe begroting

Ieder jaar rond oktober/november moet er een gemeentelijke begroting worden opgesteld voor het komende jaar. Deze moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad. De eerste voorbereidingen hiervoor zijn vlak voor de zomer gestart met het vaststellen door de raad op 4 juli jl. van de zogenaamde kadernota. Hierin wordt aangegeven waar de ambtelijke organisatie en het college in ieder geval rekening mee moeten houden bij het opstellen van een conceptbegroting voor 2025. De gemeenteraad beoordeelt vervolgens het voorstel en besluit hierover in november, al dan niet met aanpassingen.

Met het vaststellen van de kadernota op 4 juli jl. heeft het college van B&W het mandaat gekregen van de raad om, met inachtneming van de kaderstellende afspraken, een (concept)begroting op te stellen voor 2025 en een meerjarenraming te maken over de jaren 2026-2028.

In de begroting van 2023 heeft de raad besloten om te investeren in ‘het op orde brengen van de basis’. In 2024 is hier een vervolg aan gegeven. De resultaten zijn inmiddels zichtbaar. Er is een Ruimtelijke Afwegingskader van de Omgevingsvisie, er is een nieuwe Integrale Visie Sociaal Domein, een nieuwe Cultuur- en Sportnota en er zijn stappen gezet mbt. de energietransitie. Echter, het financiële meerjarenperspectief ziet er niet rooskleurig uit. In de Voorjaarsnota 2024 van het Rijk heeft het demissionaire kabinet een eerste ‘betekenisvolle tussenstap’ gezet om de financiële problematiek bij gemeenten te verlichten. Echter, de problematiek in z’n totaliteit is hierdoor niet opgelost en er dreigt een groot tekort in de gemeentekas. En dit gaat pijn doen bij de burgers, want voorgenomen plannen moet in de ijskast of kunnen niet meer worden uitgevoerd. Zo zullen er verschillende zgn. ‘maatschappelijke opgaves’ onder druk komen te staan.

De fractie van GGS heeft tijdens de Algemene Beschouwing aangeven dat een aantal taken die wij als gemeente krijgen opgelegd door de centrale overheid, goed tegen het licht moeten worden gehouden. Als er taken zijn waarvoor de gemeente geen of onvoldoende middelen krijgt vanuit het rijk, moeten wij deze tot er meer middelen komen opschorten (= niet meer uitvoeren). Verder is onze fractie van mening dat er goed onderzocht moet worden of alle leges die worden geheven wel kostendekkend zijn. Als wij als gemeente hierna nog steeds geld tekortkomen, is het niet uitgesloten dat plannen of investeringen opgeschort moeten worden. Wij hebben het college ook verzocht om de gevraagde uitbreiding van 10 extra medewerkers niet vast te leggen voor de lange termijn. Wij realiseren ons dat dit gevolgen heeft voor de daadkracht van het ambtelijk apparaat.

Onze harde eis, gebaseerd op ons coalitieakkoord, is dat de OZB niet verder mag stijgen dan de structurele kostenverhoging. Hopelijk kunnen wij straks bij de behandeling van de Begroting  2025 en de meerjarenbegroting vaststellen dat onze voorstellen hierin zijn meegenomen. Zeker is in ieder geval dat wij als raad scherpe financiële keuzes moeten gaan maken!

Wordt vervolgd.