Verkenning sociale huur op de locatie gymzaal Paulus Potterlaan

donderdag 18 juli 2024

De fractie van GGS heeft zich altijd ingezet om binnenstedelijk meer sociale woningbouw te realiseren. Al in 2018 is bij de vorming van het toenmalige college afgesproken dat de oude gymzaal op de Paulus Potterlaan zou worden afgebroken. De gymzaal is inmiddels afgebroken en de leerlingen van de naastgelegen 1e Van der Huchtschool krijgen hun gymlessen in de sporthal op de Dalweg. De grond van de voormalige gymzaal is eigendom van de gemeente. Wij zijn dan ook verheugd dat het huidige college heeft aangegeven een verkenning te starten naar sociale huurappartementen op deze locatie.

Gemeente Soest gaat eerst in gesprek met omwonenden.

Het is op dit moment nog niet duidelijk om hoeveel appartementen het precies gaat, en hoe de plannen eruit gaat zien. Dat moet nog worden onderzocht. Hierover gaat de gemeente Soest eerst met de omwonenden en belanghebbenden in gesprek. De gemeente is een verkennend onderzoek gestart naar de mogelijkheden. Dit betekent dat er wordt gekeken naar de omvang van traject, en op welke manier er gebouwd zou kunnen worden. De uitkomst van alle verschillende opties die worden onderzocht wordt verwacht in het 3e kwartaal van 2024.

Bewoners die nu al iets kwijt willen over de plannen en mee willen denken, kunnen dit aangeven via de website: www.denkmeeover.nl/pauluspotter. Zodra duidelijk is hoeveel woningen er volgens de plannen kunnen komen, wordt ook duidelijk welke bestuurlijke rol de gemeenteraad heeft in het vervolgtraject.

Tot slot

De ruimte waar we woningen kunnen bouwen is schaars en de vraag naar betaalbare koop- en huurwoningen is groot. In de gemeente Soest wil ook onze fractie woningen realiseren voor starters, senioren, spoedzoekers en statushouders.